#OZNACZAMREKLAMY – rekomendacje Prezesa UOKIK

Na stronie UOKIK opublikowane zostały właśnie rekomendacje dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych. Znajdziecie w nich praktyczne przykłady i graficzne propozycje pomagające twórcom internetowym prawidłowo oznaczać treści komercyjne.

Przypomnijmy, że opublikowane rekomendacje stanowią odpowiedź na otrzymywane przez UOKIK sygnały dotyczące potencjalnych naruszeń i stosowania wprowadzających w błąd oznaczeń treści komercyjnych lub ich braku w mediach społecznościowych. Aktualnie trwają postępowania wyjaśniające dotyczące dotyczące scamu i kryptoreklamy. Pierwsze kary za brak współpracy z UOKiK otrzymało 6 influencerów – m.in za nieudzielanie urzędowi wyjaśnień. W lipcu Prezes UOKiK postawił pierwsze zarzuty nieprawidłowego oznaczania reklam w mediach społecznościowych. Postępowania dotyczą 3 influencerów i reklamodawcy (źródło: Komunikat prasowy UOKIK z dnia 26.09.2022 r.)

Za brak prawidłowego oznaczenia treści komercyjnych grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu!

Rekomendacje różnicują współprace komercyjne m.in. ze względu na sposoby zawarcia umowy, formy wynagrodzenia, wpływ reklamodawcy na materiał oraz czas trwania współpracy. Jednak wszystkie materiały zawierające przekaz handlowy, za które influencer otrzymał korzyść materialną, powinien on jasno oznaczać jako MATERIAŁ REKLAMOWY i wskazywać promowaną markę.

Obok współpracy komercyjnej w osobnych rozdziałach opisane zostały autopromocja, czyli reklama własna oraz prezenty/paczki PR.

Wśród rekomendowanych określeń znalazły się:

  • #reklama lub [REKLAMA],
  • #materiałreklamowy lub [MATERIAŁ REKLAMOWY],
  • #współpracareklamowa lub [WSPÓŁPRACA REKLAMOWA],
  • Płatna współpraca z marką XYZ,
  • Reklama marki XYZ.

Rekomendowanych rozwiązaniem jest oznaczanie dwupoziomowe, zarówno we własnym zakresie (np. w opisie, na zdjęciu lub filmie, w narracji materiału), jak przy użyciu funkcjonalności platformy.

Przekaz oznaczenia powinien być czytelny, jednoznaczny oraz zrozumiały dla każdego odbiorcy.

W rekomendacjach znajdziemy również listę czterech zasad:

  • Zacznij od dwupoziomowego oznaczenia – skorzystaj z funkcjonalności platformy oraz oznacz materiał we własnym zakresie.
  • Zadbaj o wskazanie komercyjnego charakteru treści
  • Wskaż promowaną markę.
  • Na koniec sprawdź, czy oznaczenie jest czytelne i zrozumiałe dla odbiorców.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią Rekomendacji TUTAJ.