Dolnośląskie centrum konsumenckie

Sieć Strażników konsumentów

Zależny nam na budowaniu trwałej współpracy z lokalnymi aktywistami. Strażnicy Konsumentów pomagają nam w tworzeniu relacji ze społecznościami, w których funkcjonują, są ich ambasadorami, ale również inicjatorami nowych działań Fundacji. Chcemy angażować obywateli w życie publiczne i aktywność społeczną poprzez promowanie proaktywnej postawy konsumenckiej i wzmacnianie świadomości prawnej.

Dolnośląskie Centrum konsumenckie

Stworzenie DCK stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie naszych beneficjentów i ma na celu wsparcie konsumentów w sytuacjach, kiedy inne możliwości rozwiązania często trudnej sytuacji zawodzą. Wyodrębnienie działalności poradniczej pozwoli nam dalej rozbudowywać ten obszar, w tym o możliwość wsparcia również w skomplikowanych sprawa konsumenckich.

W DCK uzyskasz pomoc w formie stacjonarnej, telefonicznej i mailowej.

Partnerstwo europejskie

Ważne jest dla nas budowanie partnerstwa z innymi organizacjami konsumenckimi. Wymiana wiedzy i doświadczeń z europejskim partnerem stanowi dla nas wartościowy aspekt współpracy.

O nawiązanej przez nas współpracy i nowym Partnerze Fundacji przeczytać możesz tutaj:  Porozumienie o współpracy

Działania strażnicze

Powołani przez nas Strażnicy udzielają się lokalnie, czynnie działając na rzecz swoich społeczności. O przejawach ich działań więcej dowiesz się tutaj:

Otwarcie Dolnośląskiego Centrum Konsumenckiego

W dniu 13.10.2023 r. wraz z powołaniem Ośrodka Analiz Konsumenckich świętowaliśmy otwarcie DCK. Stworzenie DCK stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie naszych beneficjentów. Naszym celem jest wsparcie konsumentów w sytuacjach, kiedy inne możliwości rozwiązania często trudnej sytuacji zawodzą.

W spotkaniu uczestniczyło blisko 70 osób m.in. przedstawiciele najważniejszych instytucji konsumenckich w Polsce takich jak UOKiK, UKE, URE, OIRP Wrocław, Rzecznika Praw Pasażera Koleji, rzeczników konsumentów, Inspekcji Handlowych, kancelarii prawnych, UWr, UE w Katowicach, SGH, UŁa. Konferencja trwała od godziny 9.00 do godziny 16.00 i była zorganizowana w Hotelu Monopol we Wrocławiu.

DCK świadczy pomoc w formie:
     👉  stacjonarnej – w biurze Fundacji przy ul. Kościuszki 35a/101, 50-011 Wrocław,
     ☎️  telefonicznej – pod numerem 730 336 909
     📧  mailowej – porady@lexcultura.pl oraz fundacja@lexcultura.pl, oraz poprzez dedykowane formularz na naszej stronie internetowej.

Na konsultacje osobiste obowiązują zapisy, zaś poradnictwo telefoniczne/mailowe i przez formularz jest świadczone na bieżąco w ramach godzin pracy prawnika. 

Prawnik będzie świadczył usługi poradnictwa w dniach, w godzinach 9.00-17.30:

  • 8, 15, 22  września 2023 r.
  • 6, 20, 27  października 2023 r.
  • 10, 17, 24  listopada 2023r.
  • 8, 15, 18  grudnia 2023r.
  • 5, 12, 19  stycznia 2024 r.
  • 2, 5, 9, 12, 16, 19  lutego 2024 r.
  • 15, 19, 20  marca 2024r.

Zapraszamy do korzystania z naszej pomocy!

Poznajmy się bliżej - o nas

Przygotowaliśmy krótkie nagranie, które pozwoli Ci poznać nas lepiej.

Materiały dla Strażników

Z myślą o naszych Strażnikach tworzymy materiały edukacyjno-informacyjne. Będą one dostępne w tej zakładce. ​

Infografika – Uszkodzona Przesyłka
Infografika – Odstąpienia od umowy
Poradnik konsumencki
Szkolenia dla młodzieży
Szkolenia dla seniorów

Audycja radiowa z prawnikiem

Zapraszamy wszystkich do wysłuchania audycji z naszym prawnikiem, który 22 lutego na antenie Radia Wrocław opowiadał o naszym projekcie “Dolnośląskie Centrum Konsumenckie”. DCK powołane zostało w celu rozwiązywania najbardziej skomplikowanych spraw konsumenckich. 

Cała audycja dostępna jest tutaj:  link do audycji

Wizyta studyjna

W dniach 04.03. – 08.03.2024 członkowie Fundacji LexCultura odwiedzili południe Włoch i nawiązali współpracę z konsumencką ogranizacją pozarządową Ipso FACTO Coop. Soc. 🇮🇹

Dzięki wizycie studyjnej możliwym stało się poznanie obszarów działania oraz beneficjentów nowego Partnera Fundacji. Podpisane zostało również porozumienie o współpracy, w szczególności w zakresie świadczenia pomocy konsumentom i europejskich powództw przedstawicielskich.

Jako Fundacja pragniemy serdecznie podziękować za okazaną naszym członkom ogromną gościnność oraz możliwość bliższego zapoznania się ze sposobem funkcjonowania Organizacji jaką jest Ipso FACTO Coop. Soc. Wierzymy, że jest to jedynie początek świetnej współpracy!

  >  Porozumienie o współpracy i plan wizytu studyjnej  (klijnij i zobacz)

Artykuły konsumenckie

Jednym z przejawów działań naszych Strażników na rzecz swoich społeczności jest promocja proaktywnej postawy konsumenckiej. Dzięki stworzonym publikacjom dążą oni do wzmacniania świadomości prawnej mieszkańców Dolnego Śląska.

M.Maślanka (2) DCK
Artykuł: Rewolucja w Świecie Konsumenckim
M.Maślanka (1) DCK
Artykuł: Media społecznościowe a influencerzy

Inicjatywy lokalne

W ramach współpracy pomożemy naszym Strażnikom zorganizować prokonsumenckie inicjatywy, np. obchody Światowego Dnia Konsumenta na swojej uczelni. W tym miejscu będziemy informować Was na bieżąco o ciekawych wydarzeniach organizowanych przez naszych Wolontariuszy i wrzucać relacje z ich przebiegu.

Inicjatywa “Konsument też Człowiek” stanowi próbę zobrazowania codziennych życiowych problemów i zagwozdek polskich konsumentów za pomocą serii plakatów. Nasi Strażnicy w oryginalny sposób przybliżają codzienne zmagania ludzi ze swojego otoczenia, dążąc do zwiększenia świadomości i wzajemnego zrozumienia.

Czy polscy konsumenci znają swoje prawa? Pytanie to zadali sobie nasi Strażnicy, postanawiając zorientować się w powszechnym poziomie wiedzy prawnej. Działanie to zachęcić miało obywateli do poszerzania swojej wiedzy i uzupełnienia braków.

Wszystkich zainteresowanych różnież zachęcamy do sprawdzenia się i odpowiedzi na poniższe pytania!   (klikając w zdjęcie zostaje ono powiększone)

Kierując się mottem: “Jedna nowa rzecz każdego dnia”, nasi Strażnicy stworzyli serię faktów związanych z tematyką konsumencką. Dzienne Ciekawostki to inicjatywa, która w niepozorny sposób edukuje i zwiększa świadomość prawną.   (klikając w zdjęcie zostaje ono powiększone)

 
 
 
 
 
 
 

Nasi Strażnicy rzucają wyzwanie każdemu gotowemu się go podjąć! Pop Quiz “Świadomi Konsumenci” to kolejny krok w kierunku zwiększonej świadomości i bardziej proaktywnej postawy konsumenckiej. A ty, jak dobrze znasz swoje prawa?

 
 
 
 
zdradzamy odpowiedzi:
   1. C.
   2. A.
   3. A.
   4. B.
   5. B.
   6. C.

Zachęcamy do przeczytania artykułu stworzonego przez jedną z naszych Strażniczek: “Generacja-weryfikacja? Młody konsument na rynku informacji”. Strażniczka podjęła się analizy roli młodych konsumentów na rynku informacji w erze cyfrowej, uwzględniając zmieniające się trendy i wyzwania.

 ARTYKUŁ: całość (klik)

Stworzona infografika prezentuje kluczowe dla konsumentów informacje oraz wskazówki odnośnie posiadanych przez nich praw.


Z inicjatywy Strażników-Seniorów zorganizowano cztery otwarte wykłady prowadzone przez prawnika – Krzysztofa Pławeckiego. Spotkania obejmowały zagadnienia dotyczące sytuacji tzw. Srebrnych Konsumentów.

Każde zajęcia rozpoczynały się krótkim wprowadzeniem w tematykę konsumencką tj. wyjaśnieniem kim jest konsument, w jakich sytuacjach korzystamy z praw konsumenta oraz jak istotna jest świadomość każdego z nas w funkcjonowaniu społeczeństwa obywatelskiego.

Podczas spotkania omówione zostały w szczególności tematy dotyczące:

  • praw związanych z reklamacją wadliwych produktów i usług;
  • możliwości zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym;
  • najczęstszych problemów występujących w sklepach stacjonarnych;
  • podstawowych praw konsumentów zawierających umowy przez Internet;
  • nieuczciwych praktyk przedsiębiorców i praw związanych z zawieraniem umów przez telefon i Internet;
  • subskrypcji, które są coraz częściej wykupywane przez seniorów;
  • nieuczciwych praktyk rynkowych i technik manipulacyjnych stosowanych na różnego rodzaju spotkaniach sprzedażowych;
  • nieuczciwych działań firm windykacyjnych;
  • zaciągania pożyczek/kredytów;
  • zagrożeń związanych z funkcjonowaniem seniorów na rynku e-commerce, zwłaszcza w kwestii oszustw internetowych na portalach społecznościowych czy wyłudzeń danych.

Spotkania przeprowadzone zostały:

  • w Gminnej Bibliotece Publicznej w Bystrzycy (28. 11. 2023 r.),
  • na Uniwersytecie Trzeciego Wieku w Świdnicy (06. 12. 2023 r.),
  • we Wrocławskim Dziennym Domu Senior + (20. 12. 2023 r.),
  • na Uniwersytecie Trzeciego Wieku w Głuszycy (23. 01. 2024 r.).

Inne

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami:

     📧  porady@lexcultura.pl
     ☎️  730 336 909

Dodatkowych informacji o projekcie udzieli Ci jego koordynator:  Krzysztof Pławecki
     ☎️  600 162 240

Do dnia 01.10.2023 r. prowadziliśmy rekrutację w ramach Dolnośląskiego Centrum Konsumenckiego. Do naszego grona dołączyło wówczas 10 wolontraiuszy – 5 uczniów i 5 seniorów. Nasz zespół przeszkolonych Strażników Konsumentów angażuje się w inicjatywy lokalne, tworząc wolontariacką sieć liderów.

Wolontariusze stanowią wsparcie dla swoich społeczności, pomagając im w rozwiązywaniu prostych, bieżących problemów konsumenckich. Dzięki pozyskiwanym przez nich informacjom, Fundacja lepiej przeciwdziałać może poszczególnym zagrożeniom, zawczasu podejmując związane z nimi działania prawne.

Więcej o zakończonej już rekrutacji dowiesz się tutaj  DCK Nabór

  PROGRAM SZKOLENIA DLA STRAŻNIKÓW KONSUMENTÓW – STUDENTÓW I MŁODZIEŻY
  Terminy szkolenia: 21 października i 28 października 2023  (klijnij i zobacz)

  PROGRAM SZKOLENIA DLA STRAŻNIKÓW KONSUMENTÓW – SENIORÓW
  Terminy szkolenia: 22 października i 29 października 2023  (klijnij i zobacz)

Przygotowaliśmy Strategię Rozwoju Fundacji na Lata 2024 – 2029. Strategia rozwoju umożliwiła nam wytyczenie jasnych celów i określenie działań niezbędnych do ich osiągnięcia.

Zapraszamy do zapoznania się z pełnym dokumentem Strategii oraz do wspierania naszych dalszych działań.

Strategia Rozwoju Fundacji   |   Dodatek do Strategii Rozwoju Fundacji LexCultura na Lata 2024-2029

Dodana przez nas możliwość zapisu do newslettera – biuletynu informacyjnego – umożliwia nam wysyłanie maili do osób znajdujących się w naszej bazie odbiorców. W wiadomościach przekazujemy informacja o naszych działaniach, projektach, postępach i ciekawostkach ze świata konsumenckiego.

Zainteresowany? Zapisz się i bądź na bieżąco!

ARCHIWALNE NEWSLETTERY PRZYGOTOWANE W RAMACH PROJEKTU:     październik   |   listopad   |   grudzień   |  styczeń   |   luty   |   marzec   |  kwiecień

Informacje o projekcie:

Wartość projektu: 12 000 €
Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.
Czas trwania: od 1 sierpnia 2023 r. do 31 marca 2024 r.

Scroll to Top