Wspólnota interesów konsumenckich
Informacje o projekcie
czas trwania:
- 01.01.2024
- - 31.12.2024
wartość projektu:
- 6 800 €
Informacje o finansowaniu:
- ze środków Unii Europejskiej w ramach programu CERV (Citizens, Equality, Rights and Values).

NASZ PLAN
Punktem wyjścia do realizacji projekt pn. „Wspólnota interesów konsumenckich” jest stworzenie interdyscyplinarnej grupy ekspertów składającej się z przedstawicieli konsumenckich NGO, urzędów i instytucji (UOKiK, ECK, UKE, URE), a także firm i reprezentantów środowiska akademickiego.
ZADANIA GRUPY EKSPERCKIEJ
Grupa ekspercka będzie prowadziła badania i analiz dotyczące funkcjonowania nowych przepisów konsumenckich wprowadzonych wskutek prawodawstwa UE (w szczególności dyrektywy Omnibus, Towarowej i Cyfrowej). Efekty prac zostaną ujęte w raporcie poświęconym skuteczności mechanizmów wprowadzonych przez nowe przepisy, stopnia ich wdrożenia przez przedsiębiorców oraz ocenie zaspokojenia społecznych potrzeb związanych z praktykami przedsiębiorców.


NOWE STANDARDY
Eksperci opracują także Standard Obsługi Konsumenta, który będzie wyznacznikiem prokonsumenckiego i zgodnego z prawem UE podejścia firm, przyczyniając się jednocześnie do zwiększenia ochrony konsumentów.
PREZENTACJA ZAŁOŻEŃ
Zwieńczeniem prac nad Raportem będzie zorganizowanie konferencji z udziałem mediów, na której zespół przedstawi główne wnioski wynikające z prac, a także przedstawi założenia Standardu Obsługi Konsumenta.

Działania
KWIECIEŃ:
W kwietniu 2024 r. został powołany interdyscyplinarny zespół przedstawicieli środowiska konsumenckiego. W jego skład weszli:
- dr hab. Małgorzata Sieradzka prof. Uniwersytetu Łazarskiego,
- prof. dr hab. Anna Dąbrowska (SGH),
- dr hab. Jolanta Zrałek, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach,
- Krzysztof Pławecki – Prezes Fundacji LexCultura
- Hubert Plichta – Wiceprezes Fundacji LexCultura,
- Tomasz Rygielski – Wiceprezes Fundacji ProPublika
- Jakub Jędrzejak – Prezes Stowarzyszenia Aktywni na rzecz Bezpiecznego Wypoczynku.
W najbliższych miesiącach eksperci rozpoczną prace nad stworzeniem Standardu Obsługi Konsumentów, który będzie wyznacznikiem prokonsumenckiego i zgodnego z prawem UE podejścia przedsiębiorców względem konsumentów. Zespół opracuje również raport poświęcony m.in. analizie skuteczności mechanizmów wprowadzonych poprzez nowe przepisy konsumenckie w 2023 r., stopnia ich wdrożenia przez przedsiębiorców oraz ocenę zaspokojenia społecznych potrzeb związanych z praktykami przedsiębiorców.
CZERWIEC:
Dnia 12 czerwca 2024 r. Prezes Fundacji LexCultura, Krzysztof Pławecki, został ekspertem w grupie ds. uproszczeń prawnych dla trzeciego sektora. Istnienie grupy przełożyć ma się na stworzenie płaszczyzny do rozwoju i sprawnego działania organizacji pozarządowych i innych podmiotów chcących działać w obszarze pożytku publicznego w Polsce. Będąc ekspertem, Krzysztof Pławecki dbać będzie o korzystne zmiany dla organizacji konsumenckich w Polsce.
Więcej informacji: Nasz ekspert w grupie ds. uproszczeń prawnych dla trzeciego sektora
SIERPIEŃ:
Początkiem sierpnia 2024 r. powołany przez nas zespół ekspertów rozpoczął prace nad badaniami dotyczącymi funkcjonowania nowych przepisów konsumenckich wprowadzonych wskutek prawodawstwa UE (w szczególności dyrektywy Omnibus, Towarowej i Cyfrowej).
Przeprowadzone badanie społeczne dotyczy zmian w prawie konsumenta wprowadzonych od 2023 roku. Ma ono na celu określenie poziomu świadomości konsumenckiej na temat najnowszych przepisów prawnych i poznanie potencjalnego wpływu zmian na decyzje zakupowe konsumentów. Ekspertem odpowiedzialnym za przeprowadzenie badań jest prof. dr hab. ANNA DĄBROWSKA – autorka i współautorka wielu monografii oraz artykułów na temat ochrony i edukacji konsumentów, zachowań konsumentów i trendów konsumenckich. Wyniki naszych prac zawarte zostaną w raporcie, który zaprezentujemy na zorganizowanej w listopadzie konferencji.
Trwają również prace nad stworzeniem Standardu Obsługi Konsumenta. Ułatwić ma on konsumentom dochodzenie swoich roszczeń i zapewnić większą transparentność na rynku. Nowy Standard dąży do zwiększania ochrony konsumentów. W celu tym (zgodnie z prawem UE) określone zostaną wyznaczniki zachowań firm, do których stosować powinni się przedsiębiorcy. Prace koordynuje dr hab. MAŁGORZATA SIERADZKA, prof. Uła – autorka ponad 250 publikacji, specjalizująca się w prawie konkurencji oraz prawie zamówień publicznych.
PAŹDZIERNIK:
Wiceprezes Fundacji LexCultura, Hubert Plichta, wystąpił gościnnie w RADIO WROCŁAW. Słuchaczom tłumaczył on kwestie związane z reklamacją z tytułu niezgodności towaru z umową – kiedy naprawa lub wymiana, a kiedy obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy.
Całośc audycji dostępna jest pod adresem: audycja
LISTOPAD:
Prezentujemy rezultaty naszych działań. Z efektami pracy naszego zespołu ekspertów zapoznać można się poniżej:
GRUDZIEŃ:
Dnia 5 grudnia 2024 r. w Hotelu Monopol we Wrocławiu zorganizowaliśmy II Konferencję Konsumencką. Wydarzenie zgromadziło blisko 100 przedstawicieli uczelni wyższych, j.s.t., przedsiębiorców, urzędów i instytucji konsumenckich oraz praktyków prawa, w tym radców prawnych.
W czasie wydarzenia zaprezentowane zostały wnioski ze stworzonych raportów. Badanie “Świadomość nowych praw konsumenta wśród Polaków” pokazało, że nasze społeczeństwo cechuje stosunkowo niski poziom wiedzy konsumenckiej. Dlatego też nieustająco staramy się edukować i działać prewencyjnie, minimalizując skalę naruszeń praw konsumentów. Z kolei “Standard Obsługi Konsumenta na rynku deweloperskim” przybliżył kwestie rynku deweloperskiego z perspektywy nabywcy-konsumenta.
Więcej informacji o Konferencji: II Konferencja Konsumencka Fundacji LexCultura
Konferencja w mediach
- Centrum Informacji Konsumenckiej: II Konferencja Konsumencka
- Komisja ds. Współpracy z Samorządami i Instytucjami OIRP we Wrocławiu: II Konferencja Konsumencka
- Uczelnia Łazarskiego: II Konferencja Konsumencka Fundacji LexCultura
- Uczelnia Łazarskiego LinkedIn: II Konferencja Konsumencka Fundacji LexCultura
- Okręgowa Izba Radców Prawnych we Wrocławiu: Post OIRP Wrocław
- Kancelaria Adwokacka MSW: Prof. Małgorzata Sieradzka prelegentem na Konferencji konsumenckiej
- BeGame.pl: Nowe formy edukacji konsumenckiej
- Miejski Rzecznik Konsumentów w Legnicy: II Konferencja Konsumencka Fundacji LexCultura
- Miejski Rzecznik Konsumentów w Jeleniej Górze: Wyniki raportu
- Powiatowe Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy: II Konferencja Konsumencka
- Dr hab. Małgorzata Sieradzka: II Konferencja Konsumencka
- Adw. Joanna Tkaczyk-Lipnicka: Publikacja użytkownika
- Adw. Karolina Wierzbicka: Publikacja użytkownika
Wizyta studyjna i sieciująca
Zobacz najnowsze projekty

Wrocław – miasto świadomych konsumentów. Edycja 3.0

Wspólny głos organizacji konsumenckich

Kompetencje dla zawodowców
