Przejdź do treści

Wspólnota interesów konsumenckich

Informacje o projekcie

czas trwania:

wartość projektu:

Informacje o finansowaniu:

NASZ PLAN

Punktem wyjścia do realizacji projekt pn. „Wspólnota interesów konsumenckich” jest stworzenie interdyscyplinarnej grupy ekspertów składającej się z przedstawicieli konsumenckich NGO, urzędów i instytucji (UOKiK, ECK, UKE, URE), a także firm i reprezentantów środowiska akademickiego.

ZADANIA GRUPY EKSPERCKIEJ

Grupa ekspercka będzie prowadziła badania i analiz dotyczące funkcjonowania nowych przepisów konsumenckich wprowadzonych wskutek prawodawstwa UE (w szczególności dyrektywy Omnibus, Towarowej i Cyfrowej). Efekty prac zostaną ujęte w raporcie poświęconym skuteczności mechanizmów wprowadzonych przez nowe przepisy, stopnia ich wdrożenia przez przedsiębiorców oraz ocenie zaspokojenia społecznych potrzeb związanych z praktykami przedsiębiorców.

NOWE STANDARDY

Eksperci opracują także Standard Obsługi Konsumenta, który będzie wyznacznikiem prokonsumenckiego i zgodnego z prawem UE podejścia firm, przyczyniając się jednocześnie do zwiększenia ochrony konsumentów.

PREZENTACJA ZAŁOŻEŃ

Zwieńczeniem prac nad Raportem będzie zorganizowanie konferencji z udziałem mediów, na której zespół przedstawi główne wnioski wynikające z prac, a także przedstawi założenia Standardu Obsługi Konsumenta.

Materiały promocyjne

Grafika promocyjna projektu

Działania

KWIECIEŃ:

W kwietniu 2024 r. został powołany interdyscyplinarny zespół przedstawicieli środowiska konsumenckiego. W jego skład weszli:

  • dr hab. Małgorzata Sieradzka prof. Uniwersytetu Łazarskiego,
  • prof. dr hab. Anna Dąbrowska (SGH),
  • dr hab. Jolanta Zrałek, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach,
  • Krzysztof Pławecki – Prezes Fundacji LexCultura
  • Hubert Plichta – Wiceprezes Fundacji LexCultura,
  • Tomasz Rygielski – Wiceprezes Fundacji ProPublika
  • Jakub Jędrzejak – Prezes Stowarzyszenia Aktywni na rzecz Bezpiecznego Wypoczynku.
 
 

W najbliższych miesiącach eksperci rozpoczną prace nad stworzeniem Standardu Obsługi Konsumentów, który będzie wyznacznikiem prokonsumenckiego i zgodnego z prawem UE podejścia przedsiębiorców względem konsumentów. Zespół opracuje również raport poświęcony m.in. analizie skuteczności mechanizmów wprowadzonych poprzez nowe przepisy konsumenckie w 2023 r., stopnia ich wdrożenia przez przedsiębiorców oraz ocenę zaspokojenia społecznych potrzeb związanych z praktykami przedsiębiorców.

CZERWIEC:

Dnia 12 czerwca 2024 r. Prezes Fundacji LexCultura, Krzysztof Pławecki, został ekspertem w grupie ds. uproszczeń prawnych dla trzeciego sektora. Istnienie grupy przełożyć ma się na stworzenie płaszczyzny do rozwoju i sprawnego działania organizacji pozarządowych i innych podmiotów chcących działać w obszarze pożytku publicznego w Polsce. Będąc ekspertem, Krzysztof Pławecki dbać będzie o korzystne zmiany dla organizacji konsumenckich w Polsce.

SIERPIEŃ:

Początkiem sierpnia 2024 r. powołany przez nas zespół ekspertów rozpoczął prace nad badaniami dotyczącymi funkcjonowania nowych przepisów konsumenckich wprowadzonych wskutek prawodawstwa UE (w szczególności dyrektywy Omnibus, Towarowej i Cyfrowej).

Przeprowadzone badanie społeczne dotyczy zmian w prawie konsumenta wprowadzonych od 2023 roku. Ma ono na celu określenie poziomu świadomości konsumenckiej na temat najnowszych przepisów prawnych i poznanie potencjalnego wpływu zmian na decyzje zakupowe konsumentów. Ekspertem odpowiedzialnym za przeprowadzenie badań jest prof. dr hab. ANNA DĄBROWSKA – autorka i współautorka wielu monografii oraz artykułów na temat ochrony i edukacji konsumentów, zachowań konsumentów i trendów konsumenckich. Wyniki naszych prac zawarte zostaną w raporcie, który zaprezentujemy na zorganizowanej w listopadzie konferencji.

Trwają również prace nad stworzeniem Standardu Obsługi Konsumenta. Ułatwić ma on konsumentom dochodzenie swoich roszczeń i zapewnić większą transparentność na rynku. Nowy Standard dąży do zwiększania ochrony konsumentów. W celu tym (zgodnie z prawem UE) określone zostaną wyznaczniki zachowań firm, do których stosować powinni się przedsiębiorcy. Prace koordynuje dr hab. MAŁGORZATA SIERADZKA, prof. Uła – autorka ponad 250 publikacji, specjalizująca się w prawie konkurencji oraz prawie zamówień publicznych.

PAŹDZIERNIK:

Wiceprezes Fundacji LexCultura, Hubert Plichta, wystąpił gościnnie w RADIO WROCŁAW. Słuchaczom tłumaczył on kwestie związane z reklamacją z tytułu niezgodności towaru z umową – kiedy naprawa lub wymiana, a kiedy obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy.

Całośc audycji dostępna jest pod adresem:  audycja

LISTOPAD:

Prezentujemy rezultaty naszych działań. Z efektami pracy naszego zespołu ekspertów zapoznać można się poniżej:

Standard Obsługi Konsumenta
Raport

GRUDZIEŃ:

Dnia 5 grudnia 2024 r. w Hotelu Monopol we Wrocławiu zorganizowaliśmy II Konferencję Konsumencką. Wydarzenie zgromadziło blisko 100 przedstawicieli uczelni wyższych, j.s.t., przedsiębiorców, urzędów i instytucji konsumenckich oraz praktyków prawa, w tym radców prawnych.

W czasie wydarzenia zaprezentowane zostały wnioski ze stworzonych raportów. Badanie “Świadomość nowych praw konsumenta wśród Polaków” pokazało, że nasze społeczeństwo cechuje stosunkowo niski poziom wiedzy konsumenckiej. Dlatego też nieustająco staramy się edukować i działać prewencyjnie, minimalizując skalę naruszeń praw konsumentów. Z kolei “Standard Obsługi Konsumenta na rynku deweloperskim” przybliżył kwestie rynku deweloperskiego z perspektywy nabywcy-konsumenta.

Więcej informacji o Konferencji:  II Konferencja Konsumencka Fundacji LexCultura

Wizyta studyjna i sieciująca

W dniach 20 – 22 czerwca członkowie Fundacji LexCultura wzięli udział w wizycie studyjnej i sieciującej dla osób reprezentujących Grantobiorców z woj. mazowieckiego i dolnośląskiego. Wizyta odbyła się w ramach realizacji projektu SPLOT Wartości – Splot Values finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu CERV (Citizens, Equality, Rights and Values). Za sprawą, podobnych do powyższej, wizyt studyjnych i seminariów, jako Fundacja możemy jeszcze lepiej poznać wymogi co do zwiększenia ochrony konsumentów.
 

Newsletter

Po zapisie do newslettera – biuletynu informacyjnego – nasi odbiorcy zyskują możliwość dowiedzenia się o naszych działaniach, postępach i realizowanych projektach.

Zainteresowany? Zapisz się i bądź na bieżąco!

ARCHIWALNE NEWSLETTERY PRZYGOTOWANE W RAMACH PROJEKTU: czerwiecwrzesień

Zobacz najnowsze projekty