II Konferencja Konsumencka Fundacji LexCultura

II Konferencja Konsumencka Fundacji LexCultura

Dnia 5 grudnia 2024 r. w Hotelu Monopol we Wrocławiu odbyła się II Konferencja Konsumencka.
 
Wydarzenie swoim patronatem honorowym objęli:
  • Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
  • Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
  • Okręgowa Izba Radców Prawnych we Wrocławiu.
Celem konferencji było przede wszystkim oficjalne powołanie przez Fundację LexCultura Rady Organizacji Konsumenckich. Rada stanowić ma forum wymiany doświadczeń i wiedzy pomiędzy organizacjami konsumenckimi w Polsce, umożliwiając budowę partnerstwa między nimi z uwzględnieniem współpracy z podmiotami administracji publicznej i biznesem.
 
W skład Rady weszły organizacje konsumenckie, m.in. Fundacja Play Sustain, Fundacja ProPublika, Stowarzyszenie TOP 500 Innovators oraz Fundacja Via Salutis
20241205_II_Konferencja_Konsumencka_WEB_301
Powołanie Rady Organizacji Konsumenckich
Podczas pierwszego referatu o świadomości Polaków w zakresie zmian w prawie konsumenckim opowiedziała prof. dr hab. Anna Dąbrowska reprezentująca Szkołę Główną Handlową w Warszawie. W kolejnym wystąpieniu dr hab. Małgorzata Sieradzka profesor Uczelni Łazarskiego przedstawiła wystąpienie pt. „Powództwa przedstawicielskie jako nowy mechanizm proceduralny ochrony interesów konsumentów”. Po krótkiej przerwie na kawę swój referat pt. „Klikaj z głową. Jak chronić się przed nadużyciami w komunikacji elektronicznej” przedstawiła Dorota Grudzień-Barbachowska – Dyrektor Departamentu Polityki Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Natomiast dr. hab. Jolanta Zrałek profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach poprowadziła prelekcję pt. „Zrównoważony styl życia: wykluczenie i samowykluczenie konsumentów”. Następnie głos zabrały: radczyni prawna Dorota Karczewska oraz Izabela Szewczyk-Krzyżanowska, reprezentujące kancelarię WKB Lawyers, które w swoim wystąpieniu skupiły się na zazielenianiu produktów i usług w kontekście implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/825. W kolejnym referacie pt. „O aktualnych problemach i wyzwaniach egzekwowania ochrony konsumenta na rynku finansowym w Polsce. Od law in books do law in action.” swoimi doświadczeniami podzieliła się dr hab. Edyta Rutkowska Tomaszewska profesor Uniwersytetu Wrocławskiego.
 
Jednym z ostatnich punktów wydarzenia był panel dyskusyjny pt. „Nowe formy edukacji konsumenckiej”, który stworzył okazję do wymiany poglądów na temat kierunków, w jakich powinna podążać edukacja konsumencka w Polsce. Moderatorem panelu był Grzegorz Romanow, natomiast swoje spostrzeżenia poprzez pryzmat doświadczeń zawodowych przedstawili: dr. hab. Edyta Rutkowska Tomaszewska, prof. UWr, Magdalena Sumera – CEO BeGame.pl, Małgorzata Cieloch – Dyrektor Departamentu Komunikacji UOKiK, Krzysztof Pławecki – Prezes Fundacji LexCultura oraz Hubert Plichta – Wiceprezes Fundacji LexCultura.
Wydarzenie zgromadziło blisko 100 przedstawicieli uczelni wyższych, j.s.t., przedsiębiorców, urzędów i instytucji konsumenckich oraz praktyków prawa, w tym radców prawnych.
 
Dzięki współpracy z Prof. dr. hab. Anną Dąbrowską oraz badaniu przeprowadzonemu przez ABR SESTA, mogliśmy opublikować raport świadomości konsumentów. Badanie „Świadomość nowych praw konsumenta wśród Polaków” pokazało, że nasze społeczeństwo cechuje stosunkowo niski poziom wiedzy konsumenckiej. Dlatego też nieustająco staramy się edukować i działać prewencyjnie, minimalizując skalę naruszeń praw konsumentów.
 
Z kolei dzięki współpracy z dr. hab. Małgorzatą Sieradzką, Prof. UŁa stworzyliśmy „Standard Obsługi Konsumenta na rynku deweloperskim”. Deweloperzy jako przedsiębiorcy są zobowiązani do przestrzegania wielu przepisów prawnych, w tym konsumenckich. Postanowiliśmy więc stworzyć publikację, która obejmować będzie rynek deweloperski właśnie z perspektywy nabywcy-konsumenta. 

> Z wynikami raportów zapoznać można się klikając w obrazek <

Raporty powstały w ramach zadania „Wspólnota Interesów Konsumenckich” finansowanego w ramach grantu realizowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu SPLOT WARTOŚCI.
Na zakończenie organizatorzy konferencji podziękowali patronom, prelegentom i uczestnikom. Był to także moment, w którym przyznano wyróżnienia specjalne za wkład i rozwój Fundacji LexCultura.
Previous slide
Next slide
Ogólnopolską sieć wolontariacką Strażnicy Praw Konsumentów budujemy dzięki współfinansowaniu z Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Korpusu Solidarności – Rządowego Programu Wspierania i Rozwoju Wolontariatu Systematycznego na lata 2018-2030.
Scroll to Top