ZREALIZOWANE MIKROGRANTY
1. Zajęcia edukacyjne
W ramach mikroinicjatywy 15 grudnia 2023 r. w Zespole Szkół nr 1 w Piekarach Śląskich odbyły się zajęcia dotyczące prawa konsumenckiego.
Nasi wolontariusze bardzo często osobiście doświadczali problemów związanych z zakupami on-line, dlatego też temat ten jest im szczególnie bliski. Osobiste przeżycia motywują ich do dzielenia się wiedzą i uświadamiania innych w kwestiach praw konsumenckich. Sfinansowana inicjatywa przewidywała zaproszenie do szkoły eksperta z dziedziny praw konsumentów. O przeprowadzenie zajęć poproszona została Pani Iwona Zapart — specjalistka z zakresu prawa konsumenckiego.
Zajęcia miały na celu edukację młodzieży w zakresie aktualnych problemów konsumenckich i przysługujących im praw. Koncentrowały się przede wszystkim na sferze cybernetycznej, poruszając tematy związane z zakupami w internecie czy dropshippingiem.
2. Ulotki: "Na jarmarku też jesteś konsumentem"
Dnia 21 grudnia 2023 r. naszych wolontariuszy można było spotkać na rynku we Wrocławiu. Przy okazji corocznego Jarmarku Świątecznego rozdawali oni ulotki zatytuowane: "Na jarmarku też jesteś konsumentem", uświadamiając przechodniów jakie prawa przysługują im w czasie robienia zakupów. Dzięki inicjatywie było możliwe poznanie i porozmawianie z wrocławskimi konsumentami, co pomóc ma im lepiej zadbać o swoje prawa.
Wolontariusze przypominają — Samoorganizacja ma sens! Razem odpowiadamy za oddolne tworzenie pozytywnych zmian.
3. ŚWIĄTECZNE REELSY NA INSTAGRAMIE
Świąteczne reelsy — to kolejna inicjatywa naszych wolontariuszy, którzy do edukacji wykorzystali popularne obecnie krótkie nagrania video. Hubert Plichta, prawnik zajmujący się ochroną konsumentów, obala w reelsach mity dotyczące zakupów w sklepach stacjonarnych. Przybliża między innymi kwestie dotyczące zwrotów i reklamacji, uszkodzeń towarów, oraz (potencjalnych) różnic w cenie na metce i przy kasie. Nagrania zostały później zmontowane i udostępnione na platformie Instagram. Efekty pracy naszych wolontariuszy przedstawiamy poniżej:
4. Kampania internetowa na fb: “Konsumenci zwracają uwagę na ceny”
W niespełna 13 dni: wyświetliło go ponad 102 tys. osób, 340 zostawiło pod nim reakcję, 66 udostępniło go dalej, a 24 użytkowników wzięło udział w dyskusji pod postem (zgłaszając swoje zastrzeżenia i wątpliwości co do działań przedsiębiorców naruszających ich prawa). Uświadamiając konsumentów o ich prawach, zachęcamy ich do aktywnej dyskusji o swoich codziennych spostrzeżeniach, dzięki którym jesteśmy w stanie realnie oddziaływać na zmiany sektora konsumenckiego.”