Skarga do komisji etyki reklamy
Fundacja LexCultura odniosła sukces w sprawie skargi złożonej przeciwko MW FOOD sp. z o.o., producenta sosów Łowicz. Komisja Etyki Reklamy uznała, że hasło reklamowe:
„W jednym słoiku sosu Łowicz zamknęliśmy prawie kilogram warzyw” wprowadza konsumentów w błąd.
Główne zarzuty Fundacji Lexcultura:
- Reklama sugerowała, że wszystkie sosy Łowicz zawierają podobną ilość warzyw. W rzeczywistości odnosiła się jedynie do sosu spaghetti, który ma najwięcej warzyw spośród dostępnych wariantów,
- Informacja o rzeczywistej zawartości warzyw (846 g) była podana w przypisie zbyt małą czcionką i przez zbyt krótki czas, by przeciętny konsument mógł ją zauważyć,
- Różnica między stwierdzeniem „prawie kilogram” a rzeczywistą wagą 846 g została uznana za znaczącą i przekraczającą granice akceptowalnej reklamy przesadnej.
Rada stwierdziła, że reklama narusza Kodeks Etyki Reklamy, wprowadzając konsumentów w błąd (co do składu i właściwości produktów) oraz wydała następujące rekomendacje:
- Producent powinien zaprzestać emisji reklamy w obecnej formie.
- Hasło reklamowe powinno zostać zmienione na bardziej precyzyjne, np. „W sosie spaghetti zamknęliśmy ponad 800 g warzyw”.
- W przyszłości MW FOOD sp. z o.o. powinna unikać ogólnikowych sformułowań i zachować większą precyzję w formułowaniu oświadczeń reklamowych w zakresie cech produktu oraz przedmiotu reklamy.
Decyzja Komisji Etyki Reklamy to ważne przypomnienie dla producentów, że precyzja i rzetelność w komunikacji reklamowej są kluczowe. Wprowadzanie konsumentów w błąd nie tylko narusza prawo i etykę, ale także podważa zaufanie do marki i całego rynku.
Z całością uchwały zapoznać można się: Uchwała Nr ZO/137/24u z dnia 19 listopada 2024 roku w sprawie o sygn.: KER/174/24 B2B
Kliknij i udostępnij: