Ośrodek Analiz Konsumenckich
Informacje o projekcie
czas trwania:
- 01.06.2023
- - 31.12.2024
wartość projektu:
- 170 000 zł
Informacje o finansowaniu:
- ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego – w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO.
OŚRODEK ANALIZ KOSUMENKICH
to wyspecjalizowany think-tank konsumencki, działający w ramach Fundacji LexCultura. W ten sposób pragniemy stworzyć przestrzeń do wymiany doświadczeń przez przedstawicieli organizacji pozarządowych, urzędów i instytucji konsumenckich oraz środowiska akademickiego.
Szeroka interdyscyplinarna współpraca pozwoli nam na bieżąco monitorować zmieniającą się sytuację konsumentów i odpowiadać na pojawiające się potrzeby.
NASZE DZIAŁANIA
Ośrodek Analiz Konsumenckich powstał jesienią 2023 r., jako odpowiedź na rosnącą potrzebę kompleksowego przeglądu zagadnień konsumenckich. Nasz zespół ekspertów specjalizuje się w badaniach i analizach związanych z obszarem konsumenckim.
Angażujemy się w aktywny dialog z przedstawicielami różnych dziedzin, śledzimy zmiany w przepisach i tworzymy publikacje o najistotniejszych kwestiach prawnych i społecznych. Naszą misją jest działanie na rzecz sprawnego sektora konsumenckiego.

Badania społeczne
Przegląd orzecznictwa
Edukacja konsumencka
Rzecznictwo sektorowe
Monitoring praktyk przedsiębiorców
Opiniowanie zmian legislacyjnych
Analizy rynku konsumenckiego
Wsparcie sektora konsumenckiego
Konferencja Otwierająca Ośrodek Analiz Konsumenckich
- 13.10.2023 r.
Z dniem 13 października 2023 r. swoją działalność oficjalnie rozpoczął Ośrodek Analiz Konsumenckich – pierwszy w Polsce think-tank skupiający się na różnorodnych dziedzinach konsumenckich. Konferencja Otwierająca została zorganizowana przez Fundację LexCultura we wrocławskim Hotelu Monopol. Wydarzenie swoim patronatem honorowym objęli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Okręgowa Izba Radców Prawnych we Wrocławiu, a także Powiat Wrocławski.
Powołanie Ośrodka Analiz Konsumenckich
Fundacja LexCultura powołała w swoich ramach Ośrodek Analiz Konsumenckich w celu budowania i dalszego rozwoju silnego sektora konsumenckiego. Ośrodek ten stanowi ciało eksperckie, w skład którego wejdą specjaliści Fundacji oraz zaproszeni w charakterze konsultantów przedstawiciele konsumenckich organizacji pozarządowych, urzędów konsumenckich, przedstawiciele rzeczników konsumentów i inspekcji handlowych, reprezentanci środowiska akademickiego, działający na obszarze prawa konsumenckiego, a także socjolodzy i psycholodzy społeczni.
Powołanie i funkcjonowanie Ośrodka pozwoli umocnić działalność think-tankową Fundacji i stworzy przestrzeń do konsultacji z przedstawicielami wielu środowisk, funkcjonujących na różnych obszarach systemu konsumenckiego, także pod kątem terytorialnym.
Ośrodek poprzez opiniowanie i doradztwo w zakresie kierunków zmian w procesach decyzyjnych oraz legislacyjnych będzie wartościowym partnerem dla przedstawicieli władzy, a także cennym wsparciem merytorycznym dla podmiotów działających w środowisku konsumenckim, w tym dla rzeczników konsumentów, przedstawicieli inspekcji handlowych i przedsiębiorców.
W ramach Ośrodka Fundacja LexCultura planuje prowadzenie badań społecznych oraz monitoring praktyk przedsiębiorców, w efekcie których będą opracowywane rzetelne raporty, stanowiące odpowiedź na dynamicznie zmieniającą się sytuację konsumentów w Polsce.
Przebieg Konferencji
Konferencję rozpoczęli Krzysztof Pławecki, Prezes Zarządu oraz Hubert Plichta, Członek Zarządu Fundacji LexCultura. Przedstawili oni misje, cele i wartości Fundacji i przybliżyli zgromadzonym gościom szerokie spektrum działalności organizacji na rzecz ochrony praw konsumentów.
Następnie o świadomości Polaków w zakresie zmian w prawie konsumenckim opowiedziała prof. dr hab. Anna Dąbrowska, SGH. W kolejnym wystąpieniu Łukasz Wroński, Dyrektor Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów UOKiK wspólnie z Katarzyną Araczewską, Zastępcą Dyrektora Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów UOKIK przedstawili zagadnienia pt. „Nowe regulacje w prawie konsumenckim a praktyka przedsiębiorców. Perspektywa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów”.
Po krótkiej przerwie wystąpiła Aleksandra Hyla, prawniczka, WKB Lawyers i przedstawiła referat pt. „Informowanie o cenach omnibusowych. Refleksje na tle Wytycznych KE, Wyjaśnień Prezesa UOKiK i praktyki rynkowej”.
W następnej kolejności Wojciech Matelski, Customer Experience Manager w Allegro.pl wygłosił prelekcję pt. „Klientocentryzm Allegro, czyli ochrona Konsumenta jako proces, zaczynający się na długo przed zakupem”.
Następnie głos zabrała Dorota Grudzień-Barbachowska, Dyrektor Departamentu Polityki Konsumenckiej UKE, która w swoim wystąpieniu skupiła się na tematyce świadomości konsumenta w świecie cyfrowym.
Problematykę powództw przedstawicielskich przedstawił r. pr. Patryk Szymczak, Kancelaria Radców Prawnych CDS w wystąpieniu pt. „Powództwa przedstawicielskie jako skuteczne narzędzie przeciwdziałania nieuczciwym praktykom rynkowym”.
Swoje spostrzeżenia przedstawiła także dr hab. Agata Gąsiorowska, prof. Uniwersytetu SWPS w wystąpieniu pt. „Skąd mam wiedzieć, że ten doradca jest kompetentny? Efekt konfirmacji w ocenie doradców finansowych przez konsumentów”.
Ostatnim punktem wydarzenia był panel dyskusyjny pt. „Współpraca sektorowa na rzecz konsumentów”. Swoje refleksje poprzez pryzmat doświadczeń zawodowych przedstawili: Tomasz Rygielski z Fundacji ProPublika, Jakub Jędrzejak ze Stowarzyszenia Aktywni Na Rzecz Bezpiecznego Wypoczynku, Karol Muż z Departamentu Analiz Rynku UOKiK oraz Krzysztof Pławecki. Rozmowa umożliwiła podsumowanie merytorycznych treści poruszanych w trakcie konferencji i jednocześnie dała impuls do przedstawienia nowych postulatów.
Spotkanie było doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i refleksji zgromadzonych wokół prawa konsumenckiego oraz dalszych losów sektora konsumenckiego w Polsce.
Podcasty Ośrodka Analiz Konsumenckich
Rozmowa z P. Beatą Nankowską z WIIH we Wrocławiu
Działania analityczno-badawcze Fundacji
Rezultaty pracy Ośrodka Analiz
Przegląd orzeczeń sądowych
Raporty
Ankiety społeczne
Zobacz najnowsze projekty

Rzeszów – miasto świadomych konsumentów 3.0

Mazowszanie z prawem na cz@sie – edycja 5.

Warmińsko-Mazurscy Konsumenci. Edycja 3.0

Strażnicy Praw Konsumentów
