Przejdź do treści

Ośrodek Analiz Konsumenckich

Informacje o projekcie

czas trwania:

wartość projektu:

Informacje o finansowaniu:

OŚRODEK ANALIZ KOSUMENKICH

to wyspecjalizowany think-tank konsumencki, działający w ramach Fundacji LexCultura. W ten sposób pragniemy stworzyć przestrzeń do wymiany doświadczeń przez przedstawicieli organizacji pozarządowych, urzędów i instytucji konsumenckich oraz środowiska akademickiego.
Szeroka interdyscyplinarna współpraca pozwoli nam na bieżąco monitorować zmieniającą się sytuację konsumentów i odpowiadać na pojawiające się potrzeby.

NASZE DZIAŁANIA

Ośrodek Analiz Konsumenckich powstał jesienią 2023 r., jako odpowiedź na rosnącą potrzebę kompleksowego przeglądu zagadnień konsumenckich. Nasz zespół ekspertów specjalizuje się w badaniach i analizach związanych z obszarem konsumenckim.
Angażujemy się w aktywny dialog z przedstawicielami różnych dziedzin, śledzimy zmiany w przepisach i tworzymy publikacje o najistotniejszych kwestiach prawnych i społecznych. Naszą misją jest działanie na rzecz sprawnego sektora konsumenckiego.

Badania społeczne

Przegląd orzecznictwa

Edukacja konsumencka

Rzecznictwo sektorowe

Monitoring praktyk przedsiębiorców

Opiniowanie zmian legislacyjnych

Analizy rynku konsumenckiego

Wsparcie sektora konsumenckiego

Konferencja Otwierająca Ośrodek Analiz Konsumenckich

Z dniem 13 października 2023 r. swoją działalność oficjalnie rozpoczął Ośrodek Analiz Konsumenckich – pierwszy w Polsce think-tank skupiający się na różnorodnych dziedzinach konsumenckich. Konferencja Otwierająca została zorganizowana przez Fundację LexCultura we wrocławskim Hotelu Monopol. Wydarzenie swoim patronatem honorowym objęli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Okręgowa Izba Radców Prawnych we Wrocławiu, a także Powiat Wrocławski. 

Fundacja LexCultura powołała w swoich ramach Ośrodek Analiz Konsumenckich w celu budowania i dalszego rozwoju silnego sektora konsumenckiego. Ośrodek ten stanowi ciało eksperckie, w skład którego wejdą specjaliści Fundacji oraz zaproszeni w charakterze konsultantów przedstawiciele konsumenckich organizacji pozarządowych, urzędów konsumenckich, przedstawiciele rzeczników konsumentów i inspekcji handlowych, reprezentanci środowiska akademickiego, działający na obszarze prawa konsumenckiego, a także socjolodzy i psycholodzy społeczni.

Powołanie i funkcjonowanie Ośrodka pozwoli umocnić działalność think-tankową Fundacji i stworzy przestrzeń do konsultacji z przedstawicielami wielu środowisk, funkcjonujących na różnych obszarach systemu konsumenckiego, także pod kątem terytorialnym.

Ośrodek poprzez opiniowanie i doradztwo w zakresie kierunków zmian w procesach decyzyjnych oraz legislacyjnych będzie wartościowym partnerem dla przedstawicieli władzy, a także cennym wsparciem merytorycznym dla podmiotów działających w środowisku konsumenckim, w tym dla rzeczników konsumentów, przedstawicieli inspekcji handlowych i przedsiębiorców.

W ramach Ośrodka Fundacja LexCultura planuje prowadzenie badań społecznych oraz monitoring praktyk przedsiębiorców, w efekcie których będą opracowywane rzetelne raporty, stanowiące odpowiedź na dynamicznie zmieniającą się sytuację konsumentów w Polsce.

Konferencję rozpoczęli Krzysztof Pławecki, Prezes Zarządu oraz Hubert Plichta, Członek Zarządu Fundacji LexCultura. Przedstawili oni misje, cele i wartości Fundacji i przybliżyli zgromadzonym gościom szerokie spektrum działalności organizacji na rzecz ochrony praw konsumentów.

Następnie o świadomości Polaków w zakresie zmian w prawie konsumenckim opowiedziała prof. dr hab. Anna Dąbrowska, SGH. W kolejnym wystąpieniu Łukasz Wroński, Dyrektor Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów UOKiK wspólnie z Katarzyną Araczewską, Zastępcą Dyrektora Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów UOKIK przedstawili zagadnienia pt. „Nowe regulacje w prawie konsumenckim a praktyka przedsiębiorców. Perspektywa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów”.

Po krótkiej przerwie wystąpiła Aleksandra Hyla, prawniczka, WKB Lawyers i przedstawiła referat pt. „Informowanie o cenach omnibusowych. Refleksje na tle Wytycznych KE, Wyjaśnień Prezesa UOKiK i praktyki rynkowej”.

W następnej kolejności Wojciech Matelski, Customer Experience Manager w Allegro.pl wygłosił prelekcję pt. „Klientocentryzm Allegro, czyli ochrona Konsumenta jako proces, zaczynający się na długo przed zakupem”.

Następnie głos zabrała Dorota Grudzień-Barbachowska, Dyrektor Departamentu Polityki Konsumenckiej UKE, która w swoim wystąpieniu skupiła się na tematyce świadomości konsumenta w świecie cyfrowym.

Problematykę powództw przedstawicielskich przedstawił r. pr. Patryk Szymczak, Kancelaria Radców Prawnych CDS w wystąpieniu pt. „Powództwa przedstawicielskie jako skuteczne narzędzie przeciwdziałania nieuczciwym praktykom rynkowym”.

Swoje spostrzeżenia przedstawiła także dr hab. Agata Gąsiorowska, prof. Uniwersytetu SWPS w wystąpieniu pt. „Skąd mam wiedzieć, że ten doradca jest kompetentny? Efekt konfirmacji w ocenie doradców finansowych przez konsumentów”.

Ostatnim punktem wydarzenia był panel dyskusyjny pt. „Współpraca sektorowa na rzecz konsumentów”. Swoje refleksje poprzez pryzmat doświadczeń zawodowych przedstawili: Tomasz Rygielski z Fundacji ProPublika, Jakub Jędrzejak ze Stowarzyszenia Aktywni Na Rzecz Bezpiecznego Wypoczynku, Karol Muż z Departamentu Analiz Rynku UOKiK oraz Krzysztof Pławecki. Rozmowa umożliwiła podsumowanie merytorycznych treści poruszanych w trakcie konferencji i jednocześnie dała impuls do przedstawienia nowych postulatów.

Spotkanie było doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i refleksji zgromadzonych wokół prawa konsumenckiego oraz dalszych losów sektora konsumenckiego w Polsce.

Podcasty Ośrodka Analiz Konsumenckich

Działania analityczno-badawcze Fundacji

Rezultaty pracy Ośrodka Analiz

Przegląd decyzji (1)
Przegląd decyzji (2)
Przegląd decyzji (3)
Przegląd orzecznictwa (1)
Przegląd orzecznictwa (2)
Przegląd orzecznictwa (3)
Przegląd orzecznictwa (4)
Przegląd orzecznictwa (5)
Analiza ustawy (1)
Analiza ustawy (2)
Analiza ustawy (3)
Zmiany w prawie konsumenckim
Zmiany w prawie konsumenckim 2
Raport z badania opinii konsumentów
Poziom świadomości konsumenckiej
Poziom świadomości zagrożeń w sieci wśród uczniów
Znajomość praw konsumentów wśród seniorów
Obowiązki przedsiębiorców względem konsumentów (JDG)
Obowiązki przedsiębiorców względem konsumentów (BEAUTY)

Zobacz najnowsze projekty