“DOLNOŚLĄSKA KAMPANIA EDUKACJI KONSUMENCKIEJ” ARTYKUŁ 2.
Poniższy artykuł pt. “Płatne reklamy w social mediach – jak uniknąć pułapek marketingowych?” powstał w ramach realizowanego w okresie: 13 marca – 31 grudnia 2023 r. projektu pt. “Dolnośląska Kampania Edukacji Konsumenckiej”. Przygotowany przez nas szereg publikacji służy szerzeniu świadomości i wzmocnieniu wiedzy o prawach konsumenta wśród mieszkańców Dolnego Śląska, w szczególności wśród seniorów i młodzieży.
Drugi z artykułów porusza kwestie związane z dynamicznym rozwojem marketingu internetowego: wyjaśniając kwestie płatnych reklam, sposobu ich odróżniania i ochrony przed dezinformacją.
Wprowadzenie
W ostatnich latach obserwujemy dynamiczny rozwój marketingu internetowego, który stał się nieodłączną częścią naszego życia cyfrowego. Jednak wraz z coraz większą liczbą płatnych reklam i wpływem influencerów, rynek reklamowy staje się z każdym dniem bardziej nieprzejrzysty. W odpowiedzi na to podjęto działania mające na celu ochronę konsumentów przed dezinformacją i ukrytym marketingiem.
Czym są płatne reklamy?
Płatne reklamy to treści promocyjne, za które influencerzy, blogerzy, celebryci czy inni twórcy otrzymują wynagrodzenie. Mogą to być posty na mediach społecznościowych, recenzje produktów lub usług, wspomnienia o markach, a nawet sponsorowane wpisy na blogach.
Jak rozpoznać płatne reklamy?
Kluczowe, dla nas konsumentów jest, aby umieć rozpoznać płatne reklamy i odróżnić je od autentycznych rekomendacji. Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc:
- Szukaj oznaczeń
Wiele platform społecznościowych wprowadziło specjalne oznaczenia dla płatnych treści, takie jak “sponsorowane”, “współpraca” lub “reklama”. Gdy widzisz takie oznaczenie, wiesz, że dana treść jest płatną reklamą. - Czytaj opisy i tagi
Czasami twórcy treści dodają krótkie informacje o współpracy lub otrzymanym wynagrodzeniu w opisie posta lub tagach. Sprawdź uważnie, czy zawierają one jakiekolwiek wskazówki o płatnościach. - Zwracaj uwagę na styl i treść
Płatne reklamy często mają pewien charakterystyczny styl. Mogą być bardziej przekonujące lub skoncentrowane na konkretnych produktach. Jeśli coś wydaje się zbyt idealne lub nie pasuje do normalnego stylu twórcy treści, istnieje szansa, że to płatna reklama.
Jak chronić się przed dezinformacją?
Podczas przeglądania mediów społecznościowych, ważne jest, aby być świadomym pułapek marketingowych i unikać dezinformacji.
Wykonaj własne badania
Jeśli widzisz reklamę, która cię zainteresowała, nie bierz jej na wiarę od razu. Przeprowadź „dochodzenie” na temat produktu lub usługi, aby sprawdzić, czy opinie innych użytkowników są zgodne z tym, co mówi reklama.
Zaufaj wiarygodnym źródłom
Jeśli szukasz recenzji lub rekomendacji, zaufaj wiarygodnym źródłom, takim jak niezależne strony recenzujące, blogi tematyczne lub renomowane czasopisma.
Uważaj na przesadne obietnice
Jeśli reklama obiecuje zbyt wiele, a opis brzmi zbyt pięknie, uważaj – to właśnie może być pułapka. Bądź świadomy, że reklamy często mają na celu manipulowanie twoimi emocjami i wprowadzenie cię w błąd.
Aspekty prawne
W Polsce organem nadzorującym reklamy jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Mając na celu ochronę konsumentów przed ukrytym marketingiem i dezinformacją w 2022 r. Prezes UOKIK wydał rekomendacje dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych. Za brak odpowiedniego oznaczenia treści komercyjnych lub jego nieprawidłowości grozi kara do 10% obrotu.
Pamiętaj!
W Polsce organem nadzorującym reklamy jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Mając na celu ochronę konsumentów przed ukrytym marketingiem i dezinformacją w 2022 r. Prezes UOKIK wydał rekomendacje dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych. Za brak odpowiedniego oznaczenia treści komercyjnych lub jego nieprawidłowości grozi kara do 10% obrotu.
🢡 Więcej informacji o projekcie znajdziesz tutaj: Dolnośląska Kampania Edukacji Konsumenckiej (klik)
🢡 Link do artykułu w wersji publicystycznej: “Płatne reklamy” artykuł (klik)
🢡 Znajdziesz nas również na: https://www.facebook.com/LexCultura/posts/
Artykuł powstał w ramach realizacji zadania publicznego pt. “Dolnośląska Kampania Edukacji Konsumenckiej” finansowanego z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego.