EKOnsumenci – jak zmieniają się nasze wybory?

“RZESZÓW - MIASTO ŚWIADOMYCH KONSUMENTÓW 2.0"
Artykuł 2.

Poniższy artykuł pt. “EKOnsumenci – jak zmieniają się nasze wybory?” powstał w ramach realizowanego w okresie: 01 czerwca do 31 grudnia 2024 r. projektu pt. “Rzeszów – miasto świadomych konsumentów 2.0”. Przygotowany przez nas szereg publikacji służy szerzeniu świadomości i wzmocnieniu wiedzy o prawach konsumenta wśród mieszkańców Rzeszowa, w szczególności wśród seniorów i młodzieży.

Artykuł odpowiada jakie czynniki determinują ekologiczne wybory oraz jakie korzyści (bądź wyzwania) stoją przed konsumentami i producentami w kontekście zrównoważonego rozwoju. Serdecznie zachęcamy do lektury!

 

Wprowadzenie

W ostatnich czasach znacząco wzrosła świadomość ekologiczna konsumentów. Coraz częściej rozważa się jakie skutki dla środowiska mają nasze wybory zakupowe. W obliczu postępujących zmian klimatycznych i degradacji środowiska, etyczne i ekologiczne zakupy to nie tylko modny trend, ale również nasz konsumencki obowiązek.

Ekologiczne wybory konsumentów – czynniki determinujące

  • Świadomość ekologiczna
    Wiedza na temat wpływu produkcji i konsumpcji na środowisko naturalne jest kluczowym czynnikiem determinującym ekologiczne wybory konsumentów. To właśnie przede wszystkim edukacja w zakresie ekologii, kampanie informacyjne oraz dostęp do rzetelnych informacji pozwalają konsumentom podejmować bardziej świadome decyzje zakupowe.
  • Certyfikaty i oznaczenia ekologiczne
    Coraz większą popularnością cieszą się produkty oznaczone certyfikatami ekologicznymi, takimi jak Fair Trade, FSC (Forest Stewardship Council) czy EU Ecolabel. Taki certyfikat ma stanowić gwarancję, że produkt został wytworzony w sposób zrównoważony, z poszanowaniem środowiska i praw pracowników.
  • Preferencje etyczne
    Kwestia ta zaczyna odgrywać coraz większą rolę. Wśród konsumentów wzrasta tendencja do unikania robienia zakupów u firm, które znane są z nieetycznych praktyk (takich jak wyzysk pracowników, testowanie na zwierzętach czy zanieczyszczanie środowiska).

Korzyści z ekologicznych wyborów konsumenckich

  • Ochrona środowiska
    Chcąc zredukować negatywny wpływ na środowisko powinniśmy wspierać czynnie tzw. zakupy ekologiczne. Można tego dokonywać poprzez wybieranie produktów biodegradowalnych, wielokrotnego użytku czy wyprodukowanych z surowców odnawialnych. W ten sposób konsumenci mogą zmniejszyć ilość odpadów oraz emisję gazów cieplarnianych.
  • Zdrowie
    Produkty ekologiczne, w tym żywność organiczna, kosmetyki naturalne czy środki czystości bez toksycznych chemikaliów, są często zdrowsze dla konsumentów. Przypomnijmy jedynie, że zmniejszenie narażenia na szkodliwe substancje chemiczne ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.
  • Wsparcie lokalnej gospodarki
    Lokalne zakupy sprzyjają budowaniu silniejszych więzi społecznych i zrównoważonemu rozwojowi. Ponadto, wybierając produkty od lokalnych producentów możemy jako konsumenci wspierać rozwój regionalnej gospodarki i zmniejszyć emisje związane z transportem towarów.

Wyzwania związane z ekologicznymi wyborami konsumenckimi

  • Cena
    Produkty ekologiczne są często droższe od swoich konwencjonalnych odpowiedników. Wyższe koszty produkcji związane są niewątpliwie z przestrzeganiem standardów ekologicznych i etycznych, co przekłada się na wyższą cenę końcową. Cena może być barierą w podejmowaniu ekologicznych wyborów szczególnie dla konsumentów o niższych dochodach.
  • Dostępność
    To, co może utrudnić konsumentom dokonywanie zrównoważonych wyborów to fakt, że niestety nie wszystkie produkty ekologiczne są łatwo dostępne. W małych miejscowościach czy na obszarach wiejskich oferta produktów z certyfikatami ekologicznymi może być bowiem ograniczona.
  • Greenwashing
    Nieuczciwe praktyki marketingowe, (znane jako tzw. greenwashing) to sposób fałszywego przedstawiania produktów jako ekologicznych, mimo, że takie nie są. Stosowanie przez przedsiębiorców greenwashing’u wprowadza konsumentów w błąd i jednocześnie utrudnia podejmowanie świadomych decyzji zakupowych.

Rola producentów i rządu

Rola producentów w promowaniu ekologicznych wyborów konsumenckich jest kluczowa. Poprzez inwestowanie w zrównoważone technologie czy też wrażliwość na transparentność procesów produkcyjnych oraz edukację konsumentów, mogą oni znacząco przyczynić się do zwiększenia konsumenckiej świadomości i dostępności ekologicznych produktów.

Rządy z kolei mogą wspierać zrównoważony rozwój poprzez wprowadzanie odpowiednich regulacji prawnych, subsydiów dla producentów ekologicznych oraz kampanii edukacyjnych. Istotna wydaje się również polityka podatkowa promująca produkty ekologiczne oraz regulacje ograniczające greenwashing. Procesy te mogą również znacząco wpłynąć na rynek.

Podsumowanie

To, na ile wybory konsumenckie będą dokonywane w duchu EKO odgrywa coraz większą rolę w kontekście globalnych wyzwań skorelowanych z ochroną środowiska i przestrzeganiem zasad zrównoważonego rozwoju. Ekologiczne decyzje zakupowe są efektem kształtowania świadomości w duchu EKO, dostępności informacji oraz prezentowania godnych pochwały preferencji etycznych. Przynosi to niewątpliwie korzyści zarówno środowisku, jak dla zdrowia ludzi. Jednakże, aby ekologiczne wybory były na porządku dziennym, nieuniknione jest wsparcie ze strony producentów i rządów, które mogą ułatwić dostęp do zrównoważonych produktów oraz przeciwdziałać nieuczciwym praktykom rynkowym.

Współpraca wszystkich stron jest zatem nieodzowna, aby móc budować bardziej zrównoważoną przyszłość.

autor: Dominika Myszakowska-Kaczała

🢡  Więcej informacji o projekcie “Rzeszów – miasto świadomych konsumentów 2.0”: Rzeszów – miasto świadomych konsumentów 2.0 (klik)
🢡  Link do artykułu w wersji publicystycznej: “EKOnsumenci – jak zmieniają się nasze wybory?” (klik)
🢡  Znajdziesz nas również na: https://www.facebook.com/LexCultura/posts/ 

Artykuł powstał w ramach realizacji zadania publicznego pt. “Rzeszów - miasto świadomych konsumentów 2.0" finsnsowanego ze środków Miasta Rzeszowa.

Scroll to Top