“RZESZÓW - MIASTO ŚWIADOMYCH KONSUMENTÓW 2.0"
Artykuł 7.
Poniższy artykuł pt. “Dyrektywa DAC7 i jej wpływ na polskie prawo konsumenckie” powstał w ramach realizowanego w okresie: 01 czerwca do 31 grudnia 2024 r. projektu pt. “Rzeszów – miasto świadomych konsumentów 2.0”. Przygotowany przez nas szereg publikacji służy szerzeniu świadomości i wzmocnieniu wiedzy o prawach konsumenta wśród mieszkańców Rzeszowa, w szczególności wśród seniorów i młodzieży.
Artykuł przybliża kwestie związane z dyrektywą DAC7 –jej zakres i cel, wpływ na polskie prawo konsumenckie oraz potencjalne wyzwania wynikające z jej wdrożenia. Zachęcamy do lektury!
Wprowadzenie
Celem implementowania dyrektywy unijnej DAC7 (inaczej „Dyrektywy w sprawie administracyjnej współpracy w dziedzinie opodatkowania”) było zwiększenie przejrzystości podatkowej oraz podjęcie walki z unikaniem opodatkowania. Zgodnie z postanowieniami dyrektywy na platformy cyfrowe zostały nałożone nowe obowiązki. Polegają one m. in. na raportowaniu do organów podatkowych informacji o sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem przedmiotowych platform.
Zakres i cel dyrektywy DAC7
Dyrektywa DAC7 nakłada na platformy cyfrowe obowiązek przekazywania raportów co do informacji o transakcjach dokonywanych przez ich użytkowników. Nie wzbudzi zdziwienia, że celem nałożenia takich wymogów było zwiększenie przejrzystości finansowej oraz zapobieganie unikaniu opodatkowania przez osoby fizyczne i firmy działające na platformach cyfrowych. Przekładając te ustalenia na praktyczne zastosowanie można wskazać, że Allegro, OLX czy inne portale sprzedażowe wszelkie dane o dokonanej sprzedaży będą musiały gromadzić i przekazywać do polskich organów podatkowych.
Wpływ na polskie prawo konsumenckie. Co da dyrektywa konsumentom?
- Zwiększenie ochrony konsumenta
Konsumenci mogą uzyskać większą pewność co do uczciwości sprzedawców chociażby na skutek zwiększonej przejrzystości podatkowej. Dzięki dyrektywie DAC7 możemy spodziewać się eliminowania nieuczciwych praktyk rynkowych, takich jak nieujawnianie pełnych dochodów z działalności gospodarczej. W takim przypadku konsumenci mogą czuć się bardziej chronieni szczególnie poprzez ekspektatywę monitorowania i kontrolowania transakcji na platformach cyfrowych przez organy podatkowe. - Ułatwienie rozwiązywania sporów
Wprowadzenie obowiązku raportowania może także ułatwić rozwiązywanie sporów między konsumentami a sprzedawcami. W przypadku sporów dotyczących realizacji transakcji – zgromadzone przez platformy dane będą mogły posłużyć jako dowód, co w efekcie może przyczynić się do szybszego i bardziej sprawiedliwego rozwiązania konfliktów. - Zmiany w regulaminach platform cyfrowych
Dzięki dyrektywie platformy cyfrowe zostały pośrednio zmuszone do zaktualizowania swoich regulaminów i polityk prywatności. Zmiany oparte na zwiększeniu transparentności i zgodności z nowymi przepisami z pewnością wywrą wpływ na bezpieczniejsze relacje między konsumentami a platformami. Ponadto warto podkreślić, że konsumenci muszą być informowani o tym, jakie dane ich dotyczące są gromadzone, w jakim celu oraz jak będą wykorzystywane w przyszłości.
Potencjalne wyzwania
- Koszty implementacji
Wprowadzenie nowych obowiązków raportowania może wiązać się z dodatkowymi kosztami dla platform cyfrowych. Jak podpowiada intuicja, koszty te mogą zostać przeniesione na konsumentów w formie wyższych opłat za korzystanie z usług danej platformy. W efekcie, to właśnie nikt inny jak konsumenci mogą ponosić dodatkowe koszty zwiększenia przejrzystości usług internetowych. - Ochrona prywatności
Niewątpliwie gromadzenie i raportowanie dużych ilości danych o transakcjach rodzi także obawy związane z ochroną prywatności użytkowników. Dlatego przedmiotowe dane dotyczące konsumentów muszą być odpowiednio chronione i wykorzystywane wyłącznie w celu zapewnienia zgodności z przepisami podatkowymi. W przypadku niewłaściwego zarządzania danymi może dojść do naruszeń prywatności i zaufania konsumentów. - Kompleksowość regulacji
Konieczność śledzenia i raportowania szczegółowych informacji może stanowić wyzwanie, szczególnie dla małych przedsiębiorców działających na platformach cyfrowych. Nowe i dość skomplikowane regulacje mogą być bowiem trudne do zrozumienia zarówno dla sprzedawców, jak i konsumentów.
Podsumowanie
Dyrektywa DAC7 wprowadza istotne zmiany w zakresie przejrzystości podatkowej. Zmiany te będą miały bezpośredni wpływ na polskie prawo konsumenckie. Do korzyści wynikających z nowych przepisów możemy niewątpliwie zaliczyć zwiększoną przejrzystość
i ochronę konsumentów. Z kolei koszty implementacji oraz kwestie ochrony prywatności można poczytywać już jako swoiste wyzwania.
Każdy świadomy konsument rozumie potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa zakupów online, ale warto pamiętać, że może to spowodować w efekcie domina wygenerowanie wyższych kosztów usług oraz konieczność dostosowania się do nowych regulacji. Można założyć, że sukces dyrektywy będzie zależał od tego na ile skutecznie zostanie ona wdrożona w Polsce oraz od tego na ile zapewniona zostanie równowaga między ochroną prywatności konsumentów, a przejrzystością transakcji dokonywanych na zakupowych platformach cyfrowych.
autor: Dominika Myszakowska-Kaczała
🢡 Więcej informacji o projekcie “Rzeszów – miasto świadomych konsumentów 2.0”: Rzeszów – miasto świadomych konsumentów 2.0 (klik)
🢡 Link do artykułu w wersji publicystycznej: „Dyrektywa DAC7 i jej wpływ na polskie prawo konsumenckie” artykuł (klik)
🢡 Znajdziesz nas również na: https://www.facebook.com/LexCultura/posts/
Artykuł powstał w ramach realizacji zadania publicznego pt. “Rzeszów - miasto świadomych konsumentów 2.0" finsnsowanego ze środków Miasta Rzeszowa.